Call us: 555-555-5555

Manje Dijkman

Manje Dijkman

aanvullende informatie op: http://manjedijkman.exto.nl/

Interviews met de Kunstenaars

Interview met  Manje Dijkman, schilder


13 april 2022


Hoe ben je bij de Kunsthaven terechtgekomen?

Sinds 2008, met een tussenpauze van twee jaar, heb ik een fijne plek bij de Kunsthaven. Daarvoor werkte ik bij Concordia tot alle cursussen daar werden wegbezuinigd. Ik heb het vervolgens eerst thuis geprobeerd, maar toen hier een ruimte vrijkwam heb ik daar meteen gebruik van gemaakt.


Zie je jezelf als een kunstenaar?

Zie ik mezelf wel als een kunstenaar? Ik ben mijn hele leven met kunst bezig geweest, autonoom en toegepast (inclusief lesgeven). Als een kunstenaar iemand is die zich actief en uitsluitend met kunst bezighoudt, ben ik ook een kunstenaar. Maar ik bewaar deze titel liever voor degene die vernieuwend is en wereldbreed iets teweegbrengt. De rest is ambacht. Als ik mijn definitie van kunstenaar strikt hanteer, ben ik er geen.


Wat voor een kunstenaar ben je?
Ik ben schilder, druk me uit op het platte vlak, gebruik verschillende materialen en teken met verf. Ik werk autonoom en druk daar mijn mening mee uit. Wat ik wil zeggen kan ik op beeld het beste kwijt en dat is voor mij het belang van kunst, kunst met een uitroepteken. Mooie schilderijen zijn er al te veel. Als ik in opdracht een wandschildering maak dan zet ik mijn bedrijfsnaam eronder. Alleen op schilderijen die ik voor mezelf maak zet ik mijn eigen naam. Het maken en exposeren hiervan vind ik het boeiendste, dan kom ik naar buiten met wat ik vind. Mijn schilderijen zijn niet geschikt voor boven de bank en verkopen doe ik ze liever niet. Mijn inkomsten verkrijg ik uit lesgeven, wandschilderingen en andere opdrachten.


Bestaat er voor jou een grens tussen kunst en ambacht?

Het werken in opdracht, oftewel het behagen van een ander, is voor mij een ambacht. Kunst mag scherper zijn, heeft een taak in de wereld. Kunst kan confronteren en corrigeren op een geweldloze, liefdevolle manier en geeft openheid en vrijheid voor de aanschouwer. Een goed voorbeeld vind ik Ai Weiwei, de Chinees activist en conceptueel kunstenaar. Hij gaat niets uit de weg en grijpt alle disciplines aan om zijn politiek standpunt uit te dragen.

Werk je zelfstandig? Heb je contacten met kunstenaars buiten de Kunsthaven?

Ik werk samen met andere kunstenaars en alleen.


Kun je ervan leven of doe je er nog iets naast?

Ja, maar als ik alleen zou zijn had ik een andere levensstandaard dan nu.


Hoe treed je naar buiten?
Nauwelijks, alleen met exposities. Ik heb een groot netwerk en mensen weten me wel te vinden. Ik gebruik geen Facebook of Instagram.


Wat geeft betekenis aan jouw leven vanuit je werkperspectief?

Ik zou niet zonder kunnen, word doodongelukkig als ik niet kan werken. Dit is de plek waar ik volledig mezelf ben, daarbuiten moet je je conformeren.

Word je weleens verrast door je eigen werk?
Nee, ik word niet echt verrast, het een volgt uit het ander.


Wanneer werd je het meest verrast door het werk van een andere kunstenaar?
Ik word verrast door iedere kunstenaar die iets teweegbrengt in de wereld waar ik blij van word.

Voor wie zou jij graag een kunstwerk willen maken?
Niet perse voor iemand.

Heeft corona invloed gehad op je werk? Positief/negatief?

Negatief. Ik heb twee jaar niets gedaan, kon geen hoofdruimte vrijmaken voor mijn eigen kunst. Ik ben teveel met anderen bezig geweest om aan mezelf toe te komen.

Welke betekenis heeft de Kunsthaven voor jou gekregen?

De Kunsthaven biedt mij de mogelijkheid mijn eigen wereld om mij heen te bouwen.

Wat zijn je dromen?
Dat alles op rolletjes loopt zodat ik mijn eigen ding kan doen. Alle wereldproblemen de wereld uit.



Share by: